Werken in de Cloud het nieuwe outsourcen?

We zijn bereikbaar, overal en altijd. We kunnen wereldwijd ons werk doen en onze gegevens waar dan ook benaderen. Innovaties als het werken in de Cloud wordt door de een gezien als een hype en volgens andere experts is het een nieuwe fase binnen de ICT. Hoe het ook zij, de IT is door alle technologische ontwikkelingen het hart geworden van de organisatie. En daarbij laait de discussie op; is het werken in de Cloud, niet oude wijn in nieuwe zakken? Oftewel, is de Cloud eigenlijk een nieuwe vorm van outsourcen?

Outsourcing en de lessen uit het verleden

Voorheen speelde IT een ondersteunende rol in de onderneming. Het was een dienst die gemakkelijk uit handen werd gegeven aan externe partijen. Deze partijen hadden verstand van IT, maar niet van de business en van haar opdrachtgever. Een aantal lessen die we hebben geleerd van outsourcing;

  • Waar begint en eindigt IT? Wanneer ICT als dienst is uitbesteed aan diverse leveranciers, is eigen regie essentieel. Geef een heldere beschrijving van de diverse processen, gewenste diensten en service levels, want veelal ontstaan er misverstanden omdat de vraag niet duidelijk is gedefinieerd.
  • De kennis die in huis is, wordt door outsourcing extern geplaatst. Dit zorgt dat de support niet altijd naar behoren is, omdat de noodzakelijke kennis niet meer aanwezig is binnen het bedrijf. Deze kennis is weggevloeid en kost tijd en moeite om dit weer op niveau te krijgen.
  • De kennis van de organisatie zit bij de klant en niet bij de leverancier.

Werken in de cloud

Ontzorgen is vaak de reden om te gaan in het werken in de Cloud. Geen investeringen in aanschaf van hardware en software. U betaalt alleen voor het gebruik van de applicaties. Het voordeel: u hoeft geen grote investeringen te doen en u bent verzekerd van een dagelijkse en goed werkende back-up.

In grote organisaties is vaak een mix van hardware en softwaresystemen ontstaan. De Cloud dwingt bedrijven keuzes te maken. Hierdoor is er enerzijds vereenvoudiging en standaardisatie van diensten en producten en aan de andere kant worden de keuzes voor de klant vooralsnog beperkt.

Hybride omgeving

Grote bedrijven hebben specifieke software waar soms tientallen jaren aan ontwikkeling in zit, deze software is niet zomaar beschikbaar in de Cloud.

Deze ondernemingen zullen dus een hybride vorm moeten hanteren om langzaam de Cloud in te groeien: een gedeelte van de ICT-infrastructuur is lokaal of via outsourcing geregeld, een ander deel vindt plaats in de Cloud.
De vraag die zich aandient is of het beheren van zo’n hybride omgeving niet veel meer kosten met zich mee brengt dan een enkele omgeving?

Wordt de ICT-infrastructuur uitbesteed, het werken in de cloud of hybride? Denk hierbij aan uw wensen, eisen en organisatiestructuur. En vergeet niet de lessen uit het verleden. Er blijft in ieder geval altijd iets te kiezen, dat is niets nieuws.

Advies nodig om uw ICT-infrastructuur optimaal in te richten? Maak een afspraak met een van onze experts.

Categorieën: Blog