Hybride rijden: een goede stap in de richting

Een beetje milieubewust mens scheidt z’n afval, neemt een eigen tas mee voor de boodschappen en rijdt, als het even kan, een elektrische auto. Schoner, goedkoper en zuiniger. Maar is dat ook zo? Wij zetten voor u de voor- en nadelen van het hybride rijden op een rijtje.

Een elektrische auto rijden is met name voor de zakelijk gebruiker een cadeautje. In de aanschaf is het rijden van een hybride natuurlijk wel wat duurder, maar het gaat om auto’s met een lage bijtelling, geen BPM en geen wegenbelasting. Dit jaar worden de belastingvoordelen wel verder teruggedraaid. Zo vallen per 1 januari 2016 auto’s met een CO2-uitstoot van meer 79 g/km in de 25 bijtellingscategorie. In de praktijk betekent dat op dit moment dat alleen enkele (plug-in)-hybrides in 2016 in aanmerking komen voor een lagere bijtelling, zoals: Toyota Yaris Hybrid, Porsche Cayenne Plug-in Hybrid en Volvo XC90 Plug (20 procent), Mitsubishi Outlander PHEV en Volkswagen Golf GTE met een CO2-uitstoot van tussen de 1 en 50 g/km (14 procent) en de 100 procent elektrische auto’s Tesla Model S, Renault Zoe en Nissan Leaf met 0 g/km CO2-uitstoot (7 procent).

Stop CO2
Feit: de aarde wordt warmer. Feit: CO2 is onder andere de boosdoener. Globaal zijn er afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot terug te dringen. Hybride auto’s kunnen bijdragen aan een oplossing. Daarnaast produceren elektrische auto’s geen stikstofoxiden en fijnstof.

Hoor ik nu iets?
Nee hoor, u hoort (bijna) niets. Elektrische auto’s veroorzaken minder geluidshinder, met dank aan hun geruisloze motoren.

Hybride = duurzaam
Duurzaam is een veelgehoord begrip dat vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar in het geval van elektrisch rijden is duurzaam heel gepast. De 900 miljoen voertuigen die op onze wereld rondrijden, lopen bijna allemaal op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor hoe dan ook uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.

Zelfvoorzienend
En als u dan toch zonnepanelen op uw dak hebt liggen om de energierekening te drukken, kunt u deze net zo goed gebruiken om uw elektrische auto bij te laden. Dat is pas economisch en milieuvriendelijk!

Aan de prijs
Naast al deze mooie voordelen, kleven er ook nadelen aan het rijden van een elektrische auto. Zo is de aanschaf ervan niet mis. Het goedkoopste model kost algauw €20.000. Daarvoor heb je een aanzienlijk grotere brandstofwagen. Het prijsverschil is te wijten aan de hoge kosten van de batterij. De levensduur van een batterij is tot nog toe onduidelijk en de kosten die aan het vervangen van de batterij verbonden zijn, is eveneens een vraag.

Laden…en snel!
In de praktijk komen de meeste elektrische auto’s tussen de 130 en 175 kilometer ver. Op de snelweg richting Frankrijk moet u dus maar hopen op een parkeerplaats met een laadpaal…

Iemand nog koffie?
De batterij raakt dus na gemiddeld 150 gereden kilometers leeg. U moet op zoek naar een laadpaal. Eenmaal gevonden, kunt u best een kopje koffie gaan drinken of twee of drie, want laden is een tijdrovende bezigheid: de gemiddelde laadtijd is 4 uur. Sommige elektrische auto’s zijn voorzien van een snellader, binnen een half uur is de batterij voor 80 procent vol, maar de bijbehorende laadpunten zijn nog schaars.

Bezet
Omdat een elektrische auto zakelijk rijden zeer aantrekkelijk is, groeit het aantal gestaag maar zeker. Inmiddels rijden er zo’n 40.000 semi-of volledig elektrische auto’s in ons land. Met 9.000 laadpalen door heel Nederland is de kans groot dat uw favoriete oplaadpunt bezet is. Nog een koffie dan maar…

Een goed begin
Afgezien van een paar nadelen waar nog aan gewerkt moet worden, is het natuurlijk zonneklaar dat er een milieuvriendelijk alternatief moet komen voor onze ouderwetse benzineslurpers of dieselvervuilers. De hybride auto is een goede stap in de richting. Niet alleen de auto wordt groener, de hele maatschappij denkt en wordt allengs groener. Dat is een mooi gegeven.

Categorieën: Blog