De uitdaging van flexibel werken voor werknemers en werkgevers

Werknemers krijgen het wettelijk recht op thuiswerken en mogen hun werktijden flexibel indelen. Maar hoe reageert een werknemer op het verlies van z’n vaste werkplek? Een aantal uitdagingen voor de werknemer en werkgever op een rij:

Wie heeft het recht op thuiswerken?

De werknemer krijgt het wettelijk recht om thuis te kunnen werken. Maar op de werkvloer zal dit niet altijd mogelijk zijn. De vraag is dan ook: wie mogen er thuiswerken en wie niet? Wie bepaalt dit binnen de onderneming? Het recht op thuiswerken lijkt zo een subjectieve kwestie te worden.

Willen we altijd bereikbaar zijn?

Sinds de ontwikkeling van online devices is de mobiliteit enorm toegenomen. We checken werkmail in het weekend, ‘s avonds en zelfs op vakantie. Maar de drang of noodzaak om altijd maar bereikbaar te zijn, is een verstoring van het moment. Het even ‘offline’ en niet bereikbaar zijn wordt steeds lastiger.

De huiskamer als ideale werkplek?

Wat gebeurt er als de werkplek zich verplaatst van de werkkamer naar de eettafel of woonkamer. Van de desktop naar een hybride tablet? De ruimte waar je je veelal ontspant, een thuis, wordt langzaam een tweede werkplek.

Thuiswerken als motivator?

Werknemers willen meer flexibiliteit en zetten flexibel werken in als secundaire arbeidsvoorwaarde. En ondanks dat iemand misschien minder taken uitvoert dan op kantoor, wordt het werkplezier verhoogt. Loyaliteit en passie houdt werknemers aan het werk, ook buiten het kantoor. Door de mogelijkheid van flexibel werken ontstaat er een kans om deze twee pijlers nog sterker te maken. Werknemers worden immers erkent in hun zelfstandigheid.

Zijn werknemer en werkgever goed voorbereid?

Thuiswerken vergt een bepaalde mate van verantwoordelijkheid, discipline en productiviteit. Je moet het zelf aankunnen om zelfstandig te werken. De vraag is: kan de werknemer deze verantwoordelijkheid aan? En zijn werkgevers en organisaties voldoende voorbereidt op flexwerkers?

Conclusie: ga slim werken!

Maak daarom goede afspraken met elkaar. Zet in op het slimme werken: werkgevers sturen aan op productiviteit en niet op aanwezigheid van medewerkers. Faciliteer de medewerkers, zorg voor de juiste middelen en vooral, geef hen het vertrouwen. Aan de medewerker om naar eigen goeddunken om te gaan met de nieuw verworven vrijheid. Dan werkt thuiswerken zoals het zou moeten werken.

Categorieën: Blog